Jehovas Vittnen svarar

För att ytterligare brygga broar mellan olika grupper i samhället väljer nu Modeord att gå ut i ett sammarbete med Jehovas Vittnen.

Behöver jag en mobiltelefon?

1. ”Räkna ut kostnaden”

Jesus gav den visa principen att man bör ”räkna ut kostnaden” innan man sätter i gång med ett viktigt projekt. (Lukas 14:28) Kan man tillämpa den principen när det gäller mobiltelefoner? Javisst.

2. När Keiko, en 17-årig kristen flicka, började använda mobiltelefon, lämnade hon ut sitt nummer åt många av sina vänner. Snart började hon och en pojke i församlingen skicka meddelanden till varandra. Keiko berättar: ”Först pratade vi bara om vardagliga saker, men sedan började vi berätta om våra problem för varandra. Vi skapade vår egen lilla värld med våra mobiltelefoner.

 

 Lyckligtvis fick hon hjälp av sina föräldrar och av de äldste innan situationen blev för allvarlig. Hon medger nu: ”Innan mina föräldrar gav mig en mobiltelefon hade de sagt åt mig att inte skriva meddelanden till personer av det motsatta könet, men ändå skrev jag till honom varje dag. Det var inget bra sätt att använda telefonen på."

 


En del ungdomar skaffar sig hemliga
kontakter genom mobiltelefonen

 

 Men:

 

"Glöm aldrig att det inte finns några hemligheter för vår himmelske Fader. Bibeln säger: ”Det finns inte någon skapelse som är osynlig för ... [Gud], utan allting ligger naket och blottat inför ögonen på honom som vi har att avlägga räkenskap för.” (Hebréerna 4:13) Varför skulle man då försöka ha kvar en hemlig relation?"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0